• español
    • English
    • français
    • português (Brasil)
  • français 
    • español
    • English
    • français
    • português (Brasil)
  • Ouvrir une session
Universidad de Los Andes

  • Accueil
  • Collèges et écoles
  • Unités de Recherche
  • Chercheurs
  • Revues Électroniques
  • Les Études Supérieures
  • Événements
Voir le document 
  •   SaberULA Institutional Repository l'Universidad de Los Andes, Mérida - Venezuela: Accueil
  • Facultades
  • Facultad de Humanidades y Educación
  • Articulos, Pre-prints (Facultad de Humanidades y Educación)
  • Voir le document
  •   SaberULA Institutional Repository l'Universidad de Los Andes, Mérida - Venezuela: Accueil
  • Facultades
  • Facultad de Humanidades y Educación
  • Articulos, Pre-prints (Facultad de Humanidades y Educación)
  • Voir le document
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The scimitar, the dagger and the glove: intercultural differences in the rhetoric of criticism in Spanish, French and English medical discourse (1930-1995)

Thumbnail
Voir/Ouvrir
scimitar.pdf (1.139Mo)
Date
2003
Auteur
Salager-Meyer, Françoise E.
Alcaraz Ariza, María Ángeles
Zambrano Uzcátegui, Nahirana Teresa
Palabras Clave
Medical english, French and spanish, Academic criticism, Historical studies, Contrastive rhetoric
Metadatos
Afficher la notice complète
Compartir por...
| | |
Résumé
The socio-pragmatic phenomenon of academic conflict (AC) is here addressed from a cross-cultural and diachronic perspective, and is examined by combining a quantitative approach and a qualitative discoursal analysis of its salient rhetorical features in a corpus of Spanish, French and English medical articles published between 1930 and 1995. The speech acts that conveyed AC were recorded in each paper and classified into 2 categories according to their level of commitment (direct author’s involvement) or detachment (hedginess and AC responsibility shifting). The quantitative results were analyzed by means of the Chi-square test. Our overall findings indicate that French and Spanish scientists tend to be not only more critical, but also more authoritarian and passionate in the formulation of their AC than their Anglo-Saxon counterparts. However, when analyzed diachronically, our results indicate that from the 1990s on, the rhetorical behavior of Spanish AC (though still somewhat blunt and personal) quite abruptly distinguishes itself from that of French and starts adopting the more veiled and “politically correct” tone of English AC. By contrast, the discursive pattern of French AC did not substantially change over time, although its indirectness slowly and continuously increased over the period studied. By placing the above results within their broader educational, political, historical and socio-economic context, it can be claimed that the behavioral changes observed in the framing of AC reflect the evolution of an increasingly promotional, competitive, professionalized, collegial and pragmatic end-of-20th-century scientific research which tends to compel scientists to progressively change their vision of science, although certain cultures seem to be more vulnerable to external penetration than others.
URI
http://www.saber.ula.ve/handle/123456789/27712
Colecciones
  • Articulos, Pre-prints (Facultad de Humanidades y Educación)
Información Adicional
Correo Electrónicofrmeyer@cantv.net
ariza@ua.es
nzambrano@ula.ve
EditorEnglish for Specific Purposes. Vol. 22, p. 223-247
Colación223-247
InstituciónUniversidad de Los Andes

Univesidad de Los Andes

  • Rectorado
  • Vicerectorado Académico
  • Vicerectorado Administrativo
  • Secretaría

Navigation dans le document

  • Por Fecha de Publicación
  • Por Autores
  • Por Títulos
  • Por Palabras Clave

Questions fréquentes

  • ¿Cómo publicar?
  • ¿Cómo enviar o actualizar información?
  • ¿Cuál es la Licencia de Depósito de documentos en SaberULA?
  • ¿Qué es un Repositorio Institucional (RI)?
  • ¿Cómo obtengo RSS por tipo de documentos?

Localisez nous

  • emailsaber@ula.ve
  • +58-0274-240.23.43
  • Mérida - Venezuela

Suivez nous

facebook  twitter   

Contactez-nous | Faire parvenir un commentaire

Licencia Creative Commons Todos los documentos publicados en este repositorio se distribuyen bajo una
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 Venezuela .

SaberULA Repositorio Institucional de la Universidad de Los Andes, Mérida, Venezuela 2018.

DSpaceDSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace.
Theme by  Atmire NV

 

 

Parcourir

Tout Saber-ULACommunautés & CollectionsPar date de publicationAuteursTitresSujetsCette collectionPar date de publicationAuteursTitresSujets

Mon compte

Ouvrir une session

Statistiques

Statistiques d'usage de visualisation

Univesidad de Los Andes

  • Rectorado
  • Vicerectorado Académico
  • Vicerectorado Administrativo
  • Secretaría

Navigation dans le document

  • Por Fecha de Publicación
  • Por Autores
  • Por Títulos
  • Por Palabras Clave

Questions fréquentes

  • ¿Cómo publicar?
  • ¿Cómo enviar o actualizar información?
  • ¿Cuál es la Licencia de Depósito de documentos en SaberULA?
  • ¿Qué es un Repositorio Institucional (RI)?
  • ¿Cómo obtengo RSS por tipo de documentos?

Localisez nous

  • emailsaber@ula.ve
  • +58-0274-240.23.43
  • Mérida - Venezuela

Suivez nous

facebook  twitter   

Contactez-nous | Faire parvenir un commentaire

Licencia Creative Commons Todos los documentos publicados en este repositorio se distribuyen bajo una
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 Venezuela .

SaberULA Repositorio Institucional de la Universidad de Los Andes, Mérida, Venezuela 2018.

DSpaceDSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace.
Theme by  Atmire NV