Transdisciplinariedad y educación
View/ Open
Date
2014-01-28Palabras Clave
Transmetodología, Transdisciplina, Transversalidad, Diálogo de saberes, PedagogíaTransmethodology, Transdisciplinarity, Crosscutting concepts, Knowledge dialogues, Pedagogy
Metadata
Show full item recordAbstract
El presente artículo, desde una forma discursiva hermenéutica,
parte de la noción de transmetodología como concepto
ordenador para estudiar la relación transdisciplina
y educación. Se trata de un giro global al interior de la
confi guración del saber que a través de lo transversal-subjetivo
pueda crear un escenario pedagógico defi nido como
diálogo de saberes. El objetivo de la discusión es propiciar
un trabajo académico creador, que impulse los saberes necesarios
de una formación-otra y toque las posibilidades
del desarrollo de la autoconciencia. En este texto se piensa la relación transdisciplinariedad - diálogo de saberes como una contribución a la constitución de una pedagogía transformadora.
Collections
Información Adicional
Otros Títulos | Transdisciplinarity and education |
Correo Electrónico | enriqueperezluna@gmail.com n.alfonzo@hotmail.com acurcu26@gmail.com |
ISSN | 1316-4910 |
Resumen en otro Idioma | Following the hermeneutic analysis, this article deals with the notion of transmethodology as a concept that helps in the study of the relationship between transdicipline and education. There is an approach to knowledge confi guration so that it may help, by using also crosscutting concepts and subjectiveness, create a pedagogical scenery defi ned as knowledge dialogues. The objective of the article is to stimulate academic work that may, in turn, create necessary knowledge for training purposes and help develop self-consciousness. The relation between transdisciplinarity and knowledge dialogues is also shown in this article, as a contribution to a transforming pedagogy. |
Colación | 15-26 |
Periodicidad | Cuatrimestral |
Publicación Electrónica | Revista Educere |
Sección | Revista Educere: Artículos Arbitrados |